Pages

5 November 2011

adha=pengorbanan

alhamdulillah 3la kulli hal wa astaghfirullah 3la kulli zanbi

alhamdulillah, masih lagi diberi ruang dan peluang utuk bernafas di bumi ini.diberi lagi nikmat Iman dan Islam.dikelilingi sahabat2 yang sentesa memberi peringatan.

hari ni 9zulhijjah 1432H merupakan Hari ARAfah disunatkan berpuasa bagi mereka yang tidak wukuf  di Arafah sedangkan Allah melarang berpuasa bagi jemaah haji di Arafah.sepertimana hadis di bawah


صيام يوم عرفه احتسب على الله ان يكفّر السّنة التي قبله والسّنة التي بعده
وصيام يوم عا شوراء احتسب على الله ان يكفّرالتي قبله
Rasulullah (saw) bersabda yang maksudnya;
“Berpuasa pada hari ‘Arafah, aku berdoa agar ALLAH menghapuskan dosa bagi tahun sebelumnya dan tahun selepasnya dan berpuasa pada hari Asyura, aku berdoa agar ALLAH menghapuskan dosa tahun sebelumnya ” (HR Muslim)
Dari Qatadah bin An-Nu’man, beliau mendengar Rasulullah (saw) bersabda maksudnya;

من صام يوم عفرالله له سنتين, سنة امامه وسنة خلفه
“Sesiapa yang berpuasa pada hari ‘Arafah, nescaya ALLAH akan mengampuni dosa-dosanya selama dua tahun, setahun sebelumnya dan setahun sesudahnya.”(Dinilai sahih – Ibn Maajah, Shahih Al-Jaami’ Ash-Shagiir”)




نهى (رسول الله ص) عن صيام يوم عرفة بعرفة
“Rasulullah (saw) telah melarang berpuasa di hari ‘Arafah (bagi mereka yang berwukuf) di ‘Arafah ” (HR Abu Daud)



dan
esok 10zulhijjah 1432H.
umat Islam akan menyambut hari raya haji atau bila diterjemah ke bahasa arab 'Iduladha~

kita selalu sebut adha2 tapi tau tak ejaan die, makna die..
ni, dak adab nak terangkan ni..ntah kenapa bila dah tahun 3 sensitiviti terhadap bahasa tu sangatla tinggi.semua benda kalau boleh nak tahu perkataan asal die,adakah dia feel,fa3il,maful bih n len2.hoho

pernah ada satu ketika bila ada budak adab persoalkan berkenaan penggunaan syabab-akhawat dalam group open talk fb permai..dia menyatakan penggunaan tersebut salah sebab memang pasangannya khoto' kabir!mana ada pasangan syabab-akhawat yang ada syabab-banat, akhwat-ikhwan.macam bahasa melayu, ada ke gandingan jantan-perempuan?? memang salah besar la.tapi mereka yang bukan ahli lughah memandang bahawa istilah ni remeh, dan dah masyhur digunakan, tak perlu tuk diubah.bagi kami ahli lughah memandang benda ni sangat besar! sebab tu ada ustaz komen hanya ahli lughah je yang memahaminya..

okey, masuk balik topik asal..
adha lughatan~


  1. أضحى / أضحى في يُضحي ، أَضْحِ ، إضحاءً ، فهو مُضحٍ ، والمفعول مُضْحًى فيه:
    • أضحيتُ وأنا مسافر صرت في الضّحى، أي في وقت ارتفاع النّهار "أضحى وهو مريض".
    • أضحى العاملُ في مصنعه: (النحو والصرف) من أخوات كان، تدلُّ في أصل معناها على الدخول في وقت الضّحى، ثم صارت تدلّ على مطلق التوقيت أو التحويل وتدخل على الجملة الاسميّة فتنصب الخبر "أضحى يذاكر أوّلاً فأوَّلاً، -أضحى يصلِّي بانتظام، - أضحى الدقيقُ خبزًا، - *أضحى التنائي بديلاً من تدانينا*".
  2. أضحًى:
    مفرد أَضْحاة: شياه يُضحِّي بها (يذبحها) المسلمون في عيد الأضحى.
  3. أضحى:
    جمع ضُحْي، مؤ ضَحْياءُ، جمع مؤ ضحياوات وضُحْي: صفة مشبَّهة تدلّ على الثبوت من ضحِيَ.
    • عيد الأضحى: العيد الكبير الذي يحتفل به المسلمون يوم العاشر من ذي الحجَّة.
  4. أضحى إضحاء . (ضحو):
    1 - صار في «الضحى»، وهو وقت ارتفاع الشمس. 2 - أصبح، صار. وهي هنا من أخوات «كان»، ترفع المبتدأ وتنصب الخبر. 3 - الشيء: أظهره بوضوح. 4 - عن الأمر: بعد عنه.
  5. أضحى - أضْحَى:
    [ض ح و]. (فعل: رباعي لازم متعد بحرف). أَضْحَى، يُضْحي، مصدر إِضْحاءٌ.
    1."أَضْحَى لَمَّا وَصَلَ إلى الْمَدينَةِ" : صارَ في الضُّحَى.
    2."أَضْحى الرَّجُلُ غَنِيّاً": صارَ في غِنىً مُطْلَقٍ - وَهِيَ هُنا مِنْ أَخواتِ كانَ تَرْفَعُ الْمُبْتَدَأَ وَتَنْصِبُ الخَبَرَ.
    3."أَضْحى هُوِيَّتَهُ" : أَظْهَرَهَا.
    4."أَضْحَى عَنِ السِّرِّ" : بَعُدَ عَنْهُ.
  6. أضحى - أَضْحى:
    [ض ح و]. "عِيدُ الأَضْحَى" : عيدٌ زَمانُهُ وَقْتَ أَداءِ مَناسِكِ الحَجِّ في اليَوْمِ الْعَاشِرِ مِنْ شَهْرِ ذي الحِجَّةِ بَيْنَ ذِي القِعْدَةِ وَمُحَرَّم وَفيهِ يَنْحَرُ الْمُسلِمونَ الأَضاحِي.
  7. أَضْحَى:
    الأَضْحَى من الخيل : الأَشهبُ.
    و_ جمع الأضْحاة.
  8. أَضْحَى:
    أَضْحَى : صارَ في الضُّحَى.
    و_ صَلَّى نافلة الضُحَى.
    ويقال: أَضحَى يَفْعَلُ كذا: صارَ فاعِلاً له.
    و_ عنه : بَعُدَ.
    و_ الشيءَ: جعلهُ ضاحِيً: ظاهرًا.
    ويقال في الدعاءِ: لا أَضْحَى الله لنا ظِلَّكَ: لا أَهلَكَك.

2 comments:

Wann Syada said...

thanx a lot kat wann syada sbb sudi isi tempat kosong dalam bilik ni. HAHAHAHHAHHAHAHAHA..


slmt hari raye kakk! *nk minx dwet raye bolehhhh..? heee

dAk aDAb said...

tu dikira "PENGORBANAN " gak kan? haha..

selamat hari raya gak~
nak duit raya? tunggu dapat duit jais..ngeh2